Monday, October 13, 2008

Bedul anak mak

Tidak dpt dinafikan bhw abdul adalah seorang anak mak.beliau dibesarkan dlm suasana kekeluargaan yg erat.pencapaian akademik beliau juga amat membanggakan.

Namun segalanya berubah ketika melangkah kaki ke universiti.beliau bkn lg seperti dahulu.tiada lg ms utk membuat panggilan telefon kepada ibunya.pulang ke rumah pun jarang2 sekali.jika bercuti, seboleh-bolehnya dia mahu tinggal di kolej kediaman.

kenapa ini berlaku?pdhal rumah beliau amat bes.hari2 mak beliau masak ayam goreng kegemaran beliau.sekali sekala merasa makan nasik beriyani.mungkin kebosanan duduk di rumah sepanjang hari.kalau di universiti boleh lah panjangkan kaki ke pusat bandar.xpon koman2 ke air terjun,pntai ataupn pusat2 perkelahan terdekat.

Bole juga berdeting dgn si dia hari2.itulah besnye mempunyai buah hati yg belaja sama2.

Suatu hari abdul merasakan kepentingan pulang ke rumah ibunya.dgn insaf dia pulang segera tnpa memberitahu ibunya akan niat murni beliau dgn hrpn dpt mmberi kejutan kepada kedua ibu bapanya.

Berbekalkan mp3 yg dipasang lagu berjudul Balik Kampung dendangan  allahyarham sudirman,beliau menaiki bas pulang ke kampungnya di Sungai Petani, Kedah.lagu tersebut tidak bukan untuk meniup semangat membara utk pulang ke kampung,sungguhpun ketika itu bukanlah hari raya.

Sesampainya di laman rumah,bedul terus berlari2 anak ke daun pintu.

"tok tok tok!" pintu diketuk tidak berjawab.

"tok tok tok! semekum!" ulang bedul lg.

berkali2 diulang perbuatan itu.namun hampa.

Adakah keluarganya telah berpindah?adakah beliau ditinggalkan sendiri?adakah berlaku musibah terhadap keluarganya?

Air mata ditahan,namun kelamaan menitis jua.jirannya, ali muncul tiba2 utk menenangkan beliau.

"sudahla bedol.yang dah p tu xyah dikenangkan lagi"

Semakin tebal penyesalan di hati bedul.semakin berjurai air matanya.

"mak abah adik hang p pekan.awat hang teriak ni?"

No comments: