Tuesday, July 28, 2009

i want to make it!!insyaallah :)

Ada perisa keladi. Ada warna kuning keemasa dan juga hijau


Berwarna ceria dan ala jelly muka buminya


Berinti kaya berwarna pink dan lembut


Telur putih menjadi bahan utama


Ala-ala donut malaysia. Main Ingredients: keledek


Inti kelapa atau kacang hijau ataupun mungkin juga serunding. Berbentuk bulat. Jarang sekali ditemui bentuk lonjong, tapi tetap wujud.

Biasa dipanggil kuih untuk orang xde gigi.


Inti kelapa yang digaul gula melaka. Di gulung2 ala popia


Di salut tepung beras. Wujud dalam analogi. Cth Ayat : "Popuan tu pakai bedak dh cam _______ dh aku tengok"


Ada kale hijau. Ade kale kuning. Ada ada inti, ada juga yang kosong.


Origin : Kelantan. Bahan utama : Telur


Common digabungkan 4 unsur kejadian. Tepung, pulut kaler merah, gula melaka dan kepala santan yg agak pekat(optional). Rasa seperti bubur sumsum


Ada gula di lapisan bawah. Dibungkus daun pisang. Kalau ada jagung, dipanggil Kuih Talam.


Tahan lama. Disira dalam air gula. Antara bahan : kuning telur
Kadang-kadang bole ada bijan. Kadang-kadang xde bijan.


Bole dibentuk mengikut acuan. Atau di potong bersegi. Common kaler coklat atau bole diwarna warnikan


Perisa keladi kaler purple. Perisa ubi kaler kuning. Biasanya lapisan hijau sekaya dan lapisan putih nipis di buat dari pulut atau tepung.


kaler common Hijau tp bukan Incredible Hulk. Bole juga diwarnakan dengan apa2 kaler...

Terlalu banyak nama. Antara nama panggilannya 'kekoh kekoh cha'. Gula Melaka di dalam

Tekap guna acuan. Lembut dan ringan. Kelapa kat atas. Wujud juga dengan kale pink atau kuning mengikut perwarna. Common hijau lah.


Juga dikenali kuih telinga keling. Manis sgt

Ringan.Sedap cicah air teh.



Pulut. Di gaul ngan kelapa dan dimakan bersama gula Melaka.



8 comments:

kokokranc said...

tgh bosan la tu. hahah

chunk said...

aah :D terliur jmpe lam kuiz fb td..hehe

limauais said...

nais post..remind me back about kueh2 tradisional..
tibe2 tringat kt umah >.<

WaDieQ said...

ni sapa yg post ni..

chunk said...

errrrr bkn aku..die die

o__O

KEEFOO LEE said...

damn! aku tengah lapar nih!

abrak said...

aaa, sume feveret!

chunk said...

he2 susah dh nk jmpe kuih2 cmni kat kedai skg..secret recipe depan mata pon dh ade -__-"