Wednesday, January 14, 2009

pembangunan?

"sepanjang di bawah pemerintahan XXX ni pakcik, sejauh mana pembangunan yang dibawak?"

"Pokcik xnampak ada sebarang pembangunang di sini. bangunang2 yang ade pong hasil pemerintoh hok dulu. bangunan skang dah lame2 blake"

pembangunan = bangunan tinggi2, baru2, besar2, lawa2 ke?

sempit sungguh lah pemikiran pakcik tua tersebut. kampung sungguh. simple sungguh. ada bangunan, maju. ada leterik, maju. ada air, maju. ada sekolah, maju. ada masjid, maju. biarlah xde org semayang pun. asal nama mesjid baru, maju.

kalau bangunan baru-baru, faedah direct untuk pakcik ada ke?

mmg lah ada. contohnya ekonomi berkembang. ada tempat berniaga. org buat pejabat. tapi apa faedahnya kalau rakyat sendiri tak mampu menikmati kesannya? duit takdak nk berbelanja. nak berhibur. nak melancong. nak berjalan2.

dah tu main-mainkan benda retorik pulak. janji pilhanraya tak tertunailah. berpecah belahlah. jgn mainkan kaum lah.

xde sapa pun yang main2kan pasal perkauman ni. perasan sangat. cuba control sikit nafsu tu. istighfar banyak2. ingat tuhan.

marah sungguh aku kat reporter nih. dressing stylo tak nak kalah. pemikiran kampung sangat. yelah mana x kampungnya, pembangunan dikira kalau ada api air sekolah masjid. tu dah memang tanggungjawab kerajaan. sapa sapa lah yang jadik kerajaan, tok guru ka, imam hadhari ka, beruk oxford ka, putera mongolia ka, memang lah kena buat semua tu.

keperluan vs kehendak

tanggungawab vs jasa

u decide. i blog. lol

3 comments:

KhairunNadiah said...

hmmm ko xley salah pkcik tuh.haha die idup zmn berbeze ngn kte..aku pnh tnye opah aku..nape sokong U 4 united..haha..die ckp U yg wat jln..bg maju..die kene kenang budi..hihi~~

idopsicomel said...

entahnye..tau la pacik tu org ganu kan kan??tulih jela terang2..xyah nk bintang2 d situ!!

I am kokokranc said...

@kN - haha tak lah. aku x salahkan pakcik tu. aku marah sangat dgn wartawan tu. dressing xnak kalah masuk tv1 tp bawak berita mcm err, malas nk komen

@awk - jgn lah marah syg, bkn nk kutuk orang terengganu. ish2.

pihak media ni pun. tahulah ada pilihanraya kecik.bawaklah berita berkualiti sikit.